Tánc gyerekeknek

 

Miért éppen táncoljanak a gyerekek?

 

Nehezebb lenne arra indokot találnom, hogy miért ne? (Mert ilyen nincs 🙂 ) Ez egy nagyon komplex kérdéskör, úgyhogy szakemberként szedem össze számomra a legfontosabb indokokat. A zene roppant fontos szerepet játszik minden ember életében. Kutatások igazolják, hogy már magzatokra is jótékony hatása van. Az újszülöttek, babák hamar felismerik a ritmusokat és különböző mozdulatokat végeznek rá. Egész életünket végigkíséri. Anyukák megjegyzik mi volt az első dal, amit meghallottak mikor kezükben tartották gyermeküket, barátságok szövődnek azonos zenei ízlés miatt. Az esküvők egyik legfontosabb pillanata az ifjú pár első tánca. Az éneklés is jelen van minden szélsőséges esetben. Dalolunk közösségben és egyedül, ha boldogok, és akkor is, ha szomorúak vagyunk.

 

A zenére történő mozgás megtanít kifejezni az érzelmeket. Sok filmben láthatjuk táncosok szenvedélyes performancát, mert életük mélyponthoz, vagy fordulóponthoz érkezett. Ez a való életben lehet ugyanígy, és mennyire jó, ha így van! Gondolok itt arra, hogy szülőként megnyugvást jelent, ha tudjuk a sport az az ’eszköz’, amihez gyermekünk nyúl, ha nehéz időszakon megy át. Ugyanis meg lehet tanítani, hogy mozgás által vezessék le felgyülemlett energiájukat, feszültségüket, haragjukat és szomorúságukat, azonban személyes tapasztalatom szerint akkor fog igazán jól teljesíteni egy gyermek, ha a lelke rendben van. Lehet egy kipottyant fog, egy új cipő, vagy egy izgalmas hétvégi program, ami még mindig annyira lázban tartja őket, hogy muszáj megosztani az edzővel. Legtöbbször elég erre óra előtt egy pár perces beszélgetés, hogy elmeséljék mi történt velük a legutóbbi edzés óta, hogy aztán minden figyelmét az órának szentelhesse.

 

Hogy miért éppen pont a tánc a gyerekeknek? Mert, a  lelki egészségen túl talán mindenki számára egyértelműbb, hogy a testi jólétünket is szolgálja, elősegíti és fenntartja a táncolás. Kiváló hatással van az úgynevezett motoros képességekre, ami a teljesítmény egyik legfőbb meghatározója. A motoros képességeket 3 fő részre oszthatjuk, ezek közül egyet veszek górcső alá most, méghozzá a kondicionális képességeket, amit az erő, az állóképesség és a gyorsaság alkot. Az erőfejlesztés körülbelül 14 éves korig szigorúan plusz ellenállás (súly) nélkül történik. A cél elsősorban egy szép, egészséges tartás kialakítása, ami egyre nagyobb hangsúlyt kell, hogy kapjon. Számottevően növekedik a hanyagtartás az általános iskolások körében, amit egy kis odafigyeléssel, a hát- és hasizmok erősítésével gyógytornász segítsége nélkül korrigálni lehet.

 

Táncosoknál a szép tartás elengedhetetlen, hiszen minden mozdulat ezáltal válik esztétikussá. Ezenkívül minden izomcsoportot remekül lehet fejleszteni ebben a korban. Sokszor a gyerekek számára ez észrevétlenül történik, ha játékos formában hajtják végre, például sorversenyek vagy fogójátékok formájában.

 

Az állóképesség a szervezet elfáradással szembeni ellenálló képességét jelenti. Egy edzőnek sokmindent figyelembe kell vennie a terhelés megtervezésekor: kor, nem, versenykategória, stb.. Ugyanakkor azt sem szabad elfelejteni, hogy az utóbbi pár évtizedben jelentős változás állt be a gyerekek szabadidős szokásaiban. Azonkívül, hogy nagy nyomás van rajtuk az iskolában (növekvő tanórák száma, néhol sok házi feladat)  egyre inkább nyúlnak digitális eszközökhöz szabadidejükben mozgás helyett.  

 

A rock and show műfaj kiváló állóképességet igényel, a folyamatos szökdelések, rúgások, térd- és sarokkapások miatt. A fárasztó lábmunkához dinamikus és stabil karmunka kell, hogy kapcsolódjon. Fejlesztésének az egyik legpopurálisabb módja a fogó- és futójátékok alkalmazása, ha játékos formáról beszélünk. A gyorsaságnak is számos megnyilvánulási fajtája van, többet fejlesztünk egy-egy edzés alatt. Például az egyszerű reakcióidőt, amikor sorversenyeknél rajtra indulnak a gyerekek. A választásos reakcióidőt tűz víz repülő játék esetén, mikor egy szóhoz mozgást kell kapcsolniuk és minél gyorsabban végrehajtani. A táncban a legfontosabb a mozdulatgyorsaság, ami kéz a kézben jár a ritmusérzékkel és a mozdulat technikai tudásával is, mert sok esetben akkor fogja tudni a táncos adott idő alatt megcsinálni a mozdulatot, ha azt a koreográfiában előre meghatározott íven teszi.

Hamarosan folytatjuk! 🙂    

Szerző: Pápai Anna

 

on-line edzések gyerekeknek

tánc gyerekeknek

 

egyéb tartalom: Wikipedia